Tapahtumamuotoilua – elämyksiä, kokemuksia ja kohtaamisia

on

Koko muotoilun maailma on murroksessa. Se on kulttuuria, liiketoimintaa, kehittämistä, innovointia, suunnittelua, se on. Mielestäni muotoilu on ennen kaikkea tekemistä ja asennetta, ajattelua. Puhutaan tuotemuotoilusta, palvelumuotoilusta, muutosmuotoilusta, puumuotoilusta, tapahtumamuotoilusta, tekstiilimuotoilusta…Kannattaako niitä kuitenkaan erotella?

Mielestäni tärkeintä on ajattelutapa, ketteryys, resurssien suuntaaminen oikein ja ratkaisukeskeisyys. Ja vaikuttavuus. Vaikuttavuus on tärkeintä. Muotoilu on elämyksien ja kokemuksien tuottamista. Tunteiden herättämistä. Sitouttamista. Hyvin muotoiltu asuste, koru tai vaate tukee käyttäjänsä arvoja. Se luo mielikuvia käyttäjälle ja hänen ympärillään oleville. Se voi olla osa imagoa. Se on itsemääräämisoikeutta – vapautta valita. Ja päättää. Samoin immateriaalien asioiden, kuten palvelujen, prosessien, muutoksien ja tapahtumien muotoilussa tavoitteet ovat samoja. Muotoilulla, on se missä konteksissa tahansa halutaan ja pyritään saamaan aikaan vaikuttavia asioita. Vaikuttavuus on tärkeintä.

Muotoilulla,
on se missä konteksissa tahansa halutaan ja pyritään saamaan aikaan vaikuttavia asioita. Elämyksiä ja kokemuksia. 

Tapahtumien muotoilu on äärimmäisen tärkeää. Kaikki palvelut, prosessit, tuotteet kaikki on muotoiltava täysin tai osittain tapahtumiksi. Kohtaamisiksi. On käännettävä ajatus niin, että jokainen palvelu ja kohtaaminen on uniikki tapahtuma johon väistämättä palvelunkohde, asiakas, ostaja osallistuu. Sille on siis annettava mahdollisuus. Toimimme vuorovaikutuksen kentillä aina sosiaalisesti, digitaalisesti ja fyysisesti. Yhdessä ja tasavertaisena asiakkaan kanssa.

Tapahtumien muotoilussa on otettava asiakas – tapahtumaan osallistuja tai mahdollisesti osallistuva huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Tavoitteena tuottaa ainutlaatuisia elämyksiä ja kokemuksia. Herättää tunteita. Antaa mahdollisuus osallistua jo ennen itse tapahtumaa. Myös markkinointi on tärkeää, avoimen tiedon jakaminen. Ilmiöiden synnyttäminen. Markkinointi avoimen digitaalisen maailman kentillä, tarkkaan valituilla kanavilla. Asiakas on aina myös tässä osallinen ja paras markkinointi ja näkyvyys syntyy kun asiakas on resurssina ja jakaa elämyksiä, kokemuksia ja tunteita ja olemassa olevaa (tapahtuman, tai palvelun, järjestäjän tuottamaa) materiaalia.

Kun asiakkaalla on mahdollisuus osallistua palveluun ja voi vaikuttaa sen toteutumiseen aidosti syntyy aivan erilainen asiakaskokemus ja muistijälki. Kun asiakas kokee, tekee ja tuntee hän sitoutuu aivan eritavalla.

tapahtumamuotoilu2

Kun tapahtumaa lähdetään muotoilemaan on tärkeää määrittää visio – Mitä tällä tapahtumalla saadaan aikaan? Mikä on tapahtuman vaikuttavuus? Mitä tavoittelemme ja mitä haluamme, että asiakas tästä tapahtumasta saa?

tapahtumamuotoilu1

Tapahtumamuotoilussa on otettava huomioon äänimaailma, auditiivisuus. Visuaalisuus niin markkinoinnissa, viestinnässä kuin tiloissa ja ympäristössä. Toiminnallisuus – tietenkin. Tuoksut, maut…kaikki mitä ihminen kokee. Ihmiset, vieraat ja tapahtuman tuottajat. Ne on mietittävä tarkkaan ja nähtävä sekä kokonaisuus ja kaikki yksityiskohdat. On saatava asiakas tuntemaan itsensä arvokkaaksi, heti. Itse asiassa jo etukäteen. Ja sen arvokkuuden tunteen on oltava jatkuvaa ja ehkä jopa lisäännyttävä itse tapahtuman jälkeen. Niin, että jatkossakin haluaa olla osallinen.

Tapahtumamuotoilu yhdistetään yleensä isoihin ja niin sanotusti järjestettyihin tapahtumiin. Mutta oikeasti jokainen kohtaaminen on tärkeää miettiä ja järjestää. Jokaiselle asiakkaalle ja ihan jokaisellä kerralla. Neuvottelut, palaverit, myyntitilanteet kaikki on muotoiltava. Tapahtumamuotoilu on parhaimmillaan kilpailuetu joka sitouttaa asiakkaan. Se on ainutlaatuista ja jokaisella kerralla erilaista. Aina pikkuisen parempaa.

Hyvän Elämän Valmentajat– Mitä tapahtumat merkitsevät teille? Miten ja millaisia tapahtumia ja kohtaamisia Foibekartanolla on syntynyt? Tehkää nopeita ja ketteriä Hyvän Elämän tapahtumia #satatapahtumaa ja pohtikaa, kirjatkaa ylös valitun tapahtuman visio, vaikuttavuus ja mitä tapahtumalla on saatu aikaan? Mikä on tapahtuman äänimaailma? Visuaalisuus? Miten viestintä? Toiminnallisuus? Miten tapahtuma vaikuttaa tunteisiin?

Kirjatkaa ylös ja pohtikaa tiimeissä – jakakaa kokemuksia blogipostauksena ja twitterissä ja kiihdyttäkää samalla tapahtumamuotoilua, elämyksiä ja kokemuksia.

Saara Utti
(tapahtuma)muotoilija ja palveluelämysten tuottaja

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s